Madrid

Hlavní město Španělska, ležící přibližně ve středu země. Průměrná nadmořská výška je kolem 600 m. n. m. Ve městě je několik parků, z nich největší je Casa de Campo. Neméně zajímavým je park Retiro. Největší ruch je na náměstí Mayor Plaza. Mezi další zajímavosti patří královský palác Palacio Real. Fanoušci fotbalu do města přijíždějí kvůli stadionu fotbalového týmu Real Madrid. Dopravu ve městě a okolí organizuje společnost CRTM společně s RENFE (příměstské vlaky Cercanías Madrid).


Autobus #4252 na podvozku Scania s karoserií Castrosua Versus v Madridu.

Samotné město je v zóně A, a okolí města je rozděleno do několika tarifních zón – B1, B2, B3. Automaty na jízdenky se nacházejí na každé zastávce MHD. Například 7 - denní jízdenka na všechny zóny T stojí 70 Euro a zahrnuje i dopravu ve městě Parla. Doprava je pro turisty výborně značená – všude mapy, plány okolí stanic včetně informací v angličtině. Vzhledem k útokům v minulosti na metro a vlaky je zde striktně zakázáno focení v prostorách nádraží a stanic metra – je dobré toto dodržovat.

Metro

Jedna z nejrozsáhlejších sítí metra v Evropě – přes 300 km. Rozchod kolejí je 1445 mm. Madridské metro se stalo nejrychleji rostoucí sítí na světě. Síť tvoří 12 linek L1-L12 a linka R. V provozu několik typů souprav – starší a novější Alstom (CAF série 2000-6000 a 8000-8400) a Ansaldobreda série 7000 a 9000. Soupravy jezdí po šesti vozech, pěti vozech nebo čtyřech vozech. Vozy mají klimatizaci, přesto je ve vozech a ve stanicích i v zimních měsících teplo. Většina stanic je podzemních a turistický přestupní bod je ve stanici Sol.


Několik linek metra překračuje pásmo A (linky L7, L9, L10). Kontrola jízdenek probíhá pomocí automatů v každé stanici metra, k dispozici jsou zde i pracovníci společnosti, ochotni pomoci. Odbavení turnikety probíhá rychle a nevznikají nikde žádné fronty. Stejně jako v Barceloně i zde jsou dlouhé přestupy mezi linkami. U každé přestupní stanice je informace, kolik minut trvá přestup. Nejdelší přestup trvá ve stanici Diego de Léon mezi linkami L4, L5 a L6 (9 minut). Většinu přestupních chodeb zpříjemňuje živá hudba. Občas prochází i soupravou muzikant s hudebním nástrojem a lidem to nevadí. V některých stanicích je možné ze soupravy vystoupit na obě strany. Metro po městě zajišťuje pohodlné a rychlé spojení a je uzpůsobené zdejšímu životu. Mimo centrum města jezdí linky prázdnější, zejména v dopoledních hodinách. Večer obsazenost stoupá zejména na okružní lince L6 nebo na lince L1, či na úsecích linek procházející turisticky atraktivní místa.


Metro je v provozu v pracovní dny od 6 do 2 hodin, o víkendu na některých linkách od 7 hodin do 2 hodin. Interval je na většině linek 2-5 minut ve špičce, v noci až 15 minut. Na lince 11 je interval 7,5 minuty až 15 minut. Linka 6 a linka 12 je okružní. Linka 6 vede přibližně ve středu města a patří k nejstarším ve městě. Linka 12 je spojená se zbytkem sítě pomocí linky L10 a je vedená jižně od města v oblasti Puerta del Sur a jezdí zde tříčlánkové soupravy. Linka L8 spojuje město s letištěm. Na linkách L10, L9 a l7 je ve stanicích na okraji města přestup na méně kapacitní vozy (tří-vozové). Linka L9 od zastávky Puerta de Arganda do zastávky Arganda del Rey je vedena po povrchu.

Linka R jezdí mezi zastávkami Príncipe Pío a Ópera v intervalu 10 minut a jezdí zde jedna souprava nové Alstom. Na vybraných stanicích je zázemí pro strojvedoucí a zároveň se v těchto stanicích střídají.

Tramvaje


Tramvaj na lince ML2.

Tramvaje (Tranvía) v Madridu tvoří pouze doplňkovou dopravu k metru. V provozu vozy Alstom Citadis 302. Tramvajovou dopravu zde tvoří 3 linky o délce 28 km. Dvě linky na západě města od stanice metra Colonia Jardín (linka 2,3). Linka ML-1 od stanice metra Pinar de Chamartín (L1, L4) ke stanici Las Tablas (L10) na severovýchodě města. Tato linka je vedena převážně v podzemí, vyjma několika stanic na povrchu. Linky ML-2 a ML-3 jsou vedeny převážně na povrchu. V Madridu se tyto tramvaje považují za tzv. „lehké metro“ (Metro Ligero). U vstupu na některé zastávky jsou rovněž turnikety. Tato doprava je sice relativně rychlá(preference, žádná kolize s IAD), ale zpomaluje jí terén, kdy se tratě kroutí a tím je i snížená rychlost. Vytíženost těchto linek není velká, ovšem opět platí, že slouží jako ekologická doprava místo autobusů. Střídání řidičů probíhá na vybraných zastávkách (blízko nádraží či vozovny). Do budoucna se počítá s linkou 4.


Autobusy (EMT)

Hlavní autobusové nádraží se nachází v jižní části města Méndez Álvaro. Z Prahy do Madridu trvá cesta autobusem cca 36 hodin, lze koupit jízdenky u společnosti Eurolines. V rámci linky Praha – Madrid je v Barceloně přestup na autobus společnosti Alsa. Z Méndez Álvaro odjíždějí spoje do většiny zemí Evropy, dálkové spoje v rámci Španělska i příměstské a městské linky.


MAN Lion's City CNG #8801 upravený podle požadavků dopravce EMT výrobcem autobusů Burillo v centru města.


Městské linky tvoří doplňkovou síť k metru a jejich hustá síť umožňuje dostat se prakticky kamkoliv po městě. Ovšem opět k přihlédnutím ke zdejšímu životu (pracovní dny od cca 6 hodin do cca 1:30-2:00). Autobusové nádraží Avenida de América je postavené pod zemí a je z něj umožněn přestup na metro (v rámci několika pater).


MAN Lion's City CNG #8825 upravený podle požadavků dopravce EMT výrobcem autobusů Burillo v centru města.

Noční dopravu zajišťují autobusové linky od 2 do 6 hodin a to linky označené L a číslem linky metra, kterou autobus v noci jezdí na povrchu. Linky označené N jsou doplňkové a jsou navázané na linky L.

Vlaková doprava

Po útocích teroristů je přísně střežená – kontrola jako na letišti. V rámci městské a příměstské dopravy fungují linky označené C-x spojující části Madridu a jeho okolí. Tyto linky provozuje společnost RENFE. Síť těchto linek propojuje důležité části města s hlavním nádražím Atocha, dále turistickým místem Sol a samozřejmě letištěm. Příměstské linky jsou rychlé a představují pohodlnou alternativu k přeplněnému metru pro cesty po městě. Na linkách C-x probíhá kontrola formou turniketů u vstupu na nástupiště.

Dálkovou dopravu zajišťují vlaky AVANT směřující do velkých měst Španělska (Toledo, Barcelona, Valencie, Málaga) či zahraniční vlaky do Francie.

Ostatní doprava

V parku Casa de Campo funguje lanovka, ovšem není v rámci městské dopravy.

Autor: Filip Hercík | Přidáno: 5.4.2013 | Přehled autobusů EMT
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013