GOP - Hornoslezská průmyslová oblast

Górnośląski Okręg Przemysłowy zkráceně GOP je průmyslová aglomerace čítajících až 2 miliony obyvatel. Horní Slezko zasahuje na české a slovenské území. Nejvýznamější část však leží ve Slezském vojvodství v jižní části Polska. Jako největší a nejvýznamnější města můžeme jmenovat: Katowice (319 904) ty jsou v celé oblasti největší a lze je označit jako kulturní a vzdělávací centrum celého Slezského vojvodství. Následuje Sosnowiec (228 192), Gliwice (200 000), Zabrze (192 546) a Chorzow (115 241).
Oblast je známá především pro svou těžbu černého uhlí a těžkého průmyslu. To mělo vliv na celkový architektonický vývoj měst. Při projíždění městy lze narazit na tradiční cihlové domky, které se stavěly pro havíře před 1sv. válkou. za rakousko-uherské éry. Největší rozvoj však zažila města během éry komunistické. Nemůžou zde tedy chybět obrovské sídlištní periferie a ohyzdné stavby socialistického realismu.


Doprava

Integrovaný systém horního Slezska. Celým názvem Komunikacyjny związek komunalny Górnośląskiego okręgu przemysłowego. Je důmyslný systém integrované dopravy spojující již uvedená města. Systém v současnosti obsahuje 27 tramvajových linek, 318 linek autobusových, 23 linek nočních a pouze 2 železniční linky S.

Autobusy


Ikarus 280 (ev.4334) společnosti PKM Sosnowiec ul. Aleja Wojciecha Korfantego (Katowice).

Na autobusové linky vypravuje své vozy velké množství dopravců, jmenujme tedy ty největší: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice, PKM w Sosnowcu a PKM w Gliwicach.
Přepravu cestujících zde zajišťují až překvapivě staré vozy jako nám známé Ikarusy 280. Lze zde také narazit na autobusy polské značky Jelcz a nové Solarisy. Na zdejších ulicích se prohání i švédské „ojetiny“ značky Man.

Tramvaje


Hornoslezský tramvajový systém je jeden z největších na světě o celkové délce 342 km. Na svou délku je zarážející velmi malý celkový počet vozů (391) ustájených v pěti vozovnách . Stav kolejového svršku je celkově ve špatném stavu. Každé město se stará zvlášť o tratě, které jím prochází. Sosnowiec je příkladem, kde se o tratě nestarají a důsledkem toho nemůže vůz jet ani 40 km/h, jinak by jí hrozilo vykolejení. Naopak Katowice se o své tratě starají vzorově a cestující zde zažívají rychlou a pohodlnou jízdu.


Vozový park se v drtivé většině skládá z typu Konstal 105Na vyráběné v místní chorzowské továrně. Nízkopodlažní vozy zastupuje typ Alstom 116 Nd a za zmínku stojí i typ Duewag Pt s ovládáním po obou stranách soupravy.Všechny vozy tohoto typu byly odkoupeny z německého Frankfurtu. Tramvaje vypravuje společnost Tramwaje Śląskie S.A.


Konstal 105Na (ev.706) ul. Wolnosci (Chorzow).

Celkové doprava v Horním Slezsku je na mnoha místech zanedbaná. Cestujícím je nabídnut téměř nulový komfort. Tím důvodem je špatný stav vozů, silnic a tramvajových tratí. Chybí zde veškeré aspekty informačního systému například hlášení zastávek ve voze, ale i mapku linkového vedení bychom zde hledali marně.

Autor: Tomáš Matoušek | Přidáno: 16.8.2012 | Aktualizováno:
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013