Lipsko (Leipzig)

Půlmilionové Lipsko bylo založeno již v desátém století. Význam města vzrostl díky trhům a univerzitě, založené již v roce 1405. Město je také důležitým železničním uzlem, již v roce 1839 odtud vyjel první vlak do Drážďan. Za nacistické vlády město zažilo Křišťálovou noc, kdy byli pobiti Židé a vypáleny synagogy. Ke konci války bylo téměř celé město zničeno spojeneckým bombardováním. Po válce začala mohutná přestavba v socialistickém stylu – vznikla nová sídliště i průmyslové areály. I přesto v centru zůstaly zachovány původní domy.


Tramvaje

První tramvaj, ještě s koňským pohonem, vyjela do Lipských ulic v roce 1872. Elektrifikace stále se zvětšující sítě byla dokončena v roce 1896. Do roku 1917 byly různé tratě v majetku různých dopravců, poté byly sloučeny. V sedmdesátých letech byly kvůli rozmachu individuální dopravy zrušeny některé tratě. Naopak v osmdesátých letech bylo třeba dopravně obsloužit nová sídliště a pro tento účel byly zvoleny tramvaje. Po změně poměrů v devadesátých letech přišla další vlna rušení.
Současná síť má délku 148,3 km, po Berlínu druhá největší. V provozu je 13 linek označených 1 – 16 (mimo 5, 6 a 13). Většina z nich se potkává u hlavního nádraží. Interval je zpravidla 10 minut v pracovní dny a 15 minut o víkendu. Netypický a unikátní je rozchod 1458 mm. Dopravní podnik disponuje celkem 350 vozy. Největší podíl mají stále Tatrovácké T4D (147 vozů) a B4D (26 kusů) různých modifikací. Německé výrobky jsou zastoupeny vozy NGT8 (56 kusů), NGT12 (33 vozů) a NGTW6 (50 kusů) a nízkopodlažními vleky NB4 (38 vozů).
O vypravování vlaků se dělí pět vozoven – Angerbrücke, Dölizt, Leutzsch, Paunsdorf a Wittenberger strasse. Ve vozovně Möckern je umístěné muzeum. Dílny se nacházejí ve čtvrti Heiterblick.


Autobusy

Autobusy jsou vypravovány na 25 městských (60 – 90) a 25 příměstských (100 – 176) linkách. Tvoří doplňkovou síť a obsluhují části neobsloužené tramvajemi nebo zajišťují tangenciální vztahy – například linka 70. V noci však autobusy dominují, zajišťují všech deset nočních linek s centrálním přestupem u hlavního nádraží. Na první pohled nelogický interval 71 minut má svůj důvod – lehce zapamatovatelné odjezdy v 1:11, 2:22 a 3:33. V provozu jsou zejména článkové Mercedesy, doplněná standartními vozy stejného výrobce, ale i Solarisy a Many. Všechny vozy jsou alespoň částečně nízkopodlažní.


Kloubový Mercedes před zastávkou Connewitz, Kreuz. (21.4.2012)

Železnice

Oproti jiným městům má zde železnice pro dopravu po městě malý význam, hlavně díky nízké hustotě zastávek. Nejvýznamějsí linkou je S10 do Halle. Naopak pro dálkovou dopravu je Lipsko důležitý bod, zajíždí sem i vlaky ICE.

Autor: Jiří Pecina | Přidáno: 3.5.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013