Amsterdam


Nad kanálem.

Hlavní město Nizozemska, avšak nesídlí zde ani vláda ani parlament. Je to největší město v Nizozemsku a je centrem kultury a financí. Ve městě žije hodně cizinců (177 národností). Historické centrum města je ze 17. století. Okolo středu města je systém soustředěných kanálů. Ve městě se nachází spousta muzeí – například Van Goghovo.
Dopravu ve městě provozuje společnost GVB. Jízdenky na MHD je možné koupit na hlavním nádraží v informačním středisku GVB nebo kdekoliv v automatech. Letiště Schiphol je napojeno na železnici a zajíždějí sem i autobusy.

Tramvaje

Rozchod kolejí je normální a je v provozu 16 linek označených 1-26. Město má poměrně velkou síť tramvají (213 km). Pro provoz tramvají je určených 237 vozů. Na lince 5 je třeba obousměrných vozů s ohledem na absence smyček. Dopravní podnik má k dispozici i nákladní tramvaje a některé tratě jsou určené pouze pro účely dopravního podniku. Jezdí zde vozy Combino a Siemens. V noci tramvajová doprava nefunguje.
Sneltramlinie 51 – jedná se o expresní linku do města Diemen.
De Red Crosser – tramvaj holandského červeného kříže. Vybavena různým zařízením pro zdravotně postižené nebo starší či nemocné lidi. Jedoucí po různých trasách.
V roce 2011 se postavila trať na IJburg (umělý ostrov).


Metro

První úsek metra byl otevřen koncem 70. let. V současnosti 4 linky metra označeny 50-54. Linky 51,53,54 vycházejí z hlavního nádraží. Linky mají barvu zelenou, oranžovou, červenou a žlutou. Délka sítě je přibližně 43 km a stanic zde najdeme 52, z toho 5 stanic v podzemí. Metro je tedy vedeno převážně po povrchu. Nejkratší interval na lince je pět minut, v centru města je interval díky více linkám ještě kratší. Pro provoz metra je k dispozici 106 vozidel.

  • Vozy LHB M1 až M3 (nejstarší)
  • Vozy S1 a S2 BN
  • Vozy CAF M4 / S3

V roce 2012 se počítá s dodávkou vozů Alstom M5 (s klimatizací), které nahradí nejstarší vozy M1 až M3.
V současné době je výstavbě linka 52 ze severu na jih města. Díky náročnosti stavby, se linka otevře v roce 2017.
Některé zastávky metra jsou společné i pro tramvaje (s rozdílnou výškou nástupiště).


Nádraží Centraal

Hlavní nádraží v severní části města. Denně zde cestuje čtvrt miliónu cestujících a má 11 nástupišť. Vyjíždějí odsud vlaky do většiny evropských měst (v Německu, Francii, Belgii, Polsku,…). Jezdí sem vysokorychlostní vlaky ICE a Thalys. Projíždí tudy i noční vlaky CityNightLine. Zároveň sem jezdí vlaky regionální i městské. Před nádražím mají zastávku autobusy a tramvaje. Zajímavostí tohoto nádraží je to, že je postaveno na třech umělých ostrovech a 900 pilotech v písku.


Autobusy

3 společnosti ve městě provozují své linky – GVB, Connexion a Arriva.
GVB provozuje kolem 40 linek označených 15-268, k tomu 2 linky vedoucí na letiště.
Connexion provozuje kolem 20 linek označených číslem 80-370.
Arriva provozuje kolem 25 linek označených 93 – 379.
V noci funguje 12 linek vycházejících z Centraal Station. Autobusové nádraží pro dálkové mezinárodní autobusy (EUROLINES) se nachází na Amstel Station. Některé autobusové linky typu „napáječ“ jsou vedeny po dálničním okruhu.


Autobusová doprava.

Ostatní doprava

Železnice nepatří mezi páteř dopravního systému, nicméně ve městě se nachází několik stanic (1 trasa městské železnice), které jsou napojeny na další druhy doprav. Některé stanice železnice jsou zároveň i stanicemi metra. Železniční tratě se obloukem vyhýbají centru města a setkávají se na Centraal Station (kruh kolem středu města).
Ve městě funguje i vodní doprava – 5 linek, z toho 3 linky končí n Centraal Station. K tomu ještě funguje několik trajektů.

Autor: Filip Hercík | Přidáno: 22.5.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013