Banská Bystrica

Město, ležící ve středním Slovensku, je střediskem Banskobystrického kraje a žije zde přes 80 000 obyvatel.
První zmínka o městě pochází z roku 1255, kdy zde uherský král Béla IV. povolil těžbu surovin.
Železnice byla do Banské Bystrice dovedena ze Zvolene v roce 1873.
Momentálně místní MHD zajišťují dva dopravci - Banskobystrický dopravní podnik a SAD Zvolen.


Železničná stanica v Banské Bystrici. (9.7.2009)

Autobusy

Narozdíl od trolejbusové dopravy, kde působí pouze Banskobystrický dopravní podnik, autobusovou dopravu zajišťuje převážně dopravce SAD Zvolen.


Iveco Daily (BB-793CY) vjíždí k železniční stanici. (9.7.2009)

Banská Bystrica dlouho nepociťovala náznaky MHD - ve městě a okolí jezdili pouze soukromí dopravci.
Po válce bylo zapotřebí zajistit lepší mobilitu obyvatel, a tak byl v roce 1949 založen podnik Hostiteľské závody mesta Banskej Bystrice a začal provozovat MHD se čtyřmi autobusy Škoda 505 z Olomouce.


Karosa B741 (ZV-489BC) původem z Hradce Králové poblíž zastávky STK. (9.7.2009)

1.5.1950 byla slavnostně otevřena první linka v trase Kráľová kúpele - Námestie - Majer Cintorín hrdinov, již na konci roku 1950 bylo ve stavu 7 provozních vozidel.
V letech 1951-1952 se podnik jmenuje Dopravné závody mesta Banskej Bystrice, od roku 1953 do roku 1962 vystupoval pod jménem Dopravný podnik mesta Banskej Bystrice, komunálny podnik.
Dopravní podnik v roce 1953 provozoval již 4 linky, v roce 1961 již provoz MHD zabezpečovalo 13 linek.
V letech 1963 až 1988 podnik používal název Československá automobilová doprava Banská Bystrica n.p. dopravný závod 901 Banská Bystrica. V roce 1986 v Banské Bystrici jezdilo již 44 linek.
V roce 1990 byli zavedeny 3 noční linky, k dubnu roku 1992 bylo v provozu 9 trolejbusových linek, z toho 2 noční a 24 autobusových linek, z toho 1 noční.


Autobus dopravce SAD Zvolen v zastávce Námestie Sľobody. (9.7.2009)

Trolejbusy

Banská Bystrica patří mezi pět měst Slovenské republiky s trolejbusovým provozem.
Síť o střední velikosti pokrývá důležité části města, bohužel, největší sídliště Sasová nemá trolejbusovou trať.
První nápady s trolejbusy byli v letech 1935 a 1937 s možností meziměstské trati až do Ružomberoku. Tento návrh byl smeten ze stolu.
O trolejbusech se znovu začalo mluvit v 40.letech s možností propojení Sliače (nyní mezinárodní letiště) a Zvolenu.
Až v 80.letech, se začlo s projekty a přípravou trolejbusových tratí.
Na sklonku roku 1988 probíhali zkušební jízdy vozů Škoda 14Tr a Škoda 15Tr. 24/?28?.srpna 1989 vyjel s cestujícími první trolejbus, Banská Bystrice se tedy stala třetím městem v dnešním Slovensku s trolejbusovou dopravou.


Škoda 14Tr evid.č. 1004 je zachycena v zastávce Partizánská cesta. (9.7.2009)

V Banské Bystrici, se nevytvořil dopravní podnik, jako v jiných městech, v 90.letech připadla trolejbusy i trolejbusová síť ČSAD, později SAD BBDS. Od roku 1993 byli sníženy dotace od města, sice výstavba trolejbusových tratí pokračovala, ale v březnu roku 1994 byl zaveden nástup předními dveřmi, to znamenalo další zpomalení trolejbusové dopravy.
Přelom století, znamenal útlum jak trolejbusové, tak autobusové dopravy. Trolejbusové linky se ztenčili o 2 linky, z 7 na 5.

V roce 2005 pořádal magistrát města výběrové řízení na provoz MHD, protože monopolní dopravce SAD BBDS požadoval vysoké dotace. Do VŘ se přihlásili společnosti SAD Zvolen a SAD BBDS (do té doby provozovatel MHD).
Výběrové řízení vyhrála společnost SAD Zvolen i s podmínkou, že trolejbusy nebude dále provozovat. Dne 31.12.2005 naposledy vyjeli trolejbusy a další dny jen stály ve vozovně.
Od 1.1.2006 začal provozovat MHD doprace SAD Zvolen, který personálem ani vozovým parkem nedosahoval požadavkům MHD, proto bylo možno v městě potkáva různé zapůjčené vozy z jiných podniků.
Občané začali podepisovat petice proti zastavení provozu trolejbusové dopravy.


Stav jednoho z trolejbusů. (9.7.2009)

Na konci roku 2006 se začíná situace kolem trolejbusů zlepšovat, Banskobystrický dopravní podnik, založený městem, si pronajal vozidla a tratě od společnosti SAD BB a od 10.11.2007 začiná trolejbusy provozovat.
V květnu 2007 bylo vydáno povolení o provozování trolejbusové dráhy, v té době ale ještě Banskobystrický kraj nerozhodl o vydání licencí o provozování dopravy na trolejbusových tratích.
Od 29.12.2007 jsou zprovozněny všechny trolejbusové linky v rozsahu, jako před zrušením na konci roku 2005.

DPMBB podepsal 1.2.2010 se SAD Banská Bystrica (SAD BB) smlouvu o prodeji majetku pro provoz trolejbusů. DPMBB za rok pronajímání platil 25 mil. Sk, za odkoupení bylo účtováno 60 mil. Sk.
Ve smlouvě novému majiteli připadá vozovna trolejbusů v Kremničke, měnírny, předprodej jízdenek, vozový park, technologické vozidla a pozemky. Hned po podepsání smlouvy bylo požádáno o dotace na 19 nových trolejbusů.

Typ Evidenční čísla Poznámky
Škoda 14Tr 08/7 1001. R.V.-1988
Škoda 14Tr 12/7 1003, 1004, 1005, 1006, 1007. R.V.-1989
Škoda 15Tr 02/7 1501. R.V.-1988
Škoda 15Tr 07/7 1502, 1503, 1505, 1506, 1507, 1508, 1509, 1510, 1512, 1514, 1515, 1516, 1518, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1527. R.V.-1990
Škoda 15Tr 07/7M 1528, 1529. R.V.-1997, 1998
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013